اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟
نوشته شده توسط : media

اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟ اکوکاردیوگرافی تست مشابه سونوگرافی است و برای تشخیص نامنظمی‌های قلب جنین و بیماری‌های مادرزادی و عملکرد قلب تجویز می‌شود. با توجه به اینکه نتایج این تست بسیار اهمیت دارد، برای انجام آن می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید. در اکوی قلب از امواج صوتی استفاده می‌شود که توسط آن ساختارهای قلب جنین انعکاس می‌یابد. یک دستگاه این امواج صوتی را تجزیه و تحلیل می‌کند و یک تصویر از داخل قلب می‌سازد

تصویر دریافتی اطلاعاتی را درباره اینکه قلب نوزاد چگونه شکل گرفته یا به درستی کار می‌کند ارائه می‌دهد. از طریق اکوکاردیوگرافی پزشک می‌تواند جریان خون درون قلب جنین را بررسی کند و هرگونه نقص و وضع غیر عادی از جمله وجود حفره در قلب، تنگ شدن سرخرگ‌ها، باز و بسته شدن ناقص دریچه‌های قلب را تشخیص دهد.

اکوی قلب جنین برای چه کسانی لازم است؟

اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟ در حالت عادی زنان باردار به اکوی جنین نیازی ندارند. البته در موارد نادر که سونوگرافی آنومالی عدم تکامل ۴ حفره قلب را نشان دهد و یا ضربان قلب به صورت غیرعادی باشد، حتماً باید اکوکاردیوگرافی را انجام داد. در مجموع گروه‌های زیر باید اکوی قلب را انجام دهند:

1- سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی یا نارسایی مادرزادی قلبی

2- داشتن کودک با سابقه بیماری‌های قلبی در خانواده

3- مصرف الکل و مواد مخدر در زمان بارداری توسط مادر

4- مصرف داروهای تراتوژن در دوران حاملگی از جمله ضد تشنج‌ها، آمفتامین، وارفارین، لیتیوم ویتامین A (رتینوئیک اسید)

5- ابتلا مادر به بیماری‌های متابولیک در دوران حاملگی از جمله لوپوس، دیابت نوع یک، فنیل کتونوریا که یک نقص در تجزیه اسیدآمینه‌ فنیل آلانین است.

6- ابتلا مادر به بیماری‌های دوران حاملگی مانند سیتومگالوویروس، سرخچه و…

7- در صورت داشتن سقط مکرر

8- بررسی بیماری‌های کروموزومی در دوران جنینی

تشخیص به موقع بیماری‌های قلبی از طریق اکو

اکوگرافی در موارد زیادی سالم بودن قلب جنین را تأیید می‌کند. نقض‌های جزئی مثل یک حفره کوچک معمولاً خود به خود بهبود می‌یابند و نیازی به اقدامات درمانی نیست؛ اما اگر قلب جنین مشکل جدی داشته باشد، باید برای تشخیص زود هنگام مراجعه کنید. چرا که اغلب مشکلاتی از این قبیل را می‌توان قبل از تولد برطرف کرد.

در برخی موارد ممکن است نیاز باشد پس از زایمان یک سری اقدامات را برای رفع مشکلات جنین انجام دهید. در چنین مواردی باید نوزاد خود را در بیمارستان‌هایی به دنیا آورید که بخش مراقبت‌های ویژه مخصوص نوزادان داشته باشد.

برخی از نارسایی‌های قلبی جنین را می‌توان از طریق روش‌های موجود درمان کرد؛ اما در صورت تشخیص نارسایی‌های پیچیده که غیر قابل درمان هستند، از همان ابتدا می‌توان نواقص قلبی را تشخیص داد و با اجازه قانونی پزشک، حاملگی خاتمه می‌یابد.

برای انجام اگوگرافی باید به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی تخصصی که دارای امکانات و دستگاه‌های پیشرفته هستند، مراجعه کنید. از آنجاکه دریافت نتایج صحیح و بدون خطا از اکوی قلب جنین بسیار اهمیت دارد، جهت انجام این تست به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

اکوی قلب جنین چه زمانی انجام می‌شود؟

اکوگرافی قلب جنین در هر زمانی پس از هفته 17 و 18 بارداری انجام می‌شود. از طریق فناوری‌های جدید و مبدل‌های اندوواژینال تصویر دقیقی از جنین در هفته دوازدهم به دست می‌آید. اگر اسکن قبل از هفته هفدهم انجام شود، احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که برای دریافت تصاویر دقیق‌تر دوباره تست را انجام دهید.

در برخی از موارد ۱۸ هفته برای انجام اکوی قلب بسیار زود است، اما زمانی که پزشک احتمال نقص قلبی را در جنین تشخیص می‌دهد، باید برای مطالعه اولیه از طریق سونوگرافی عکس‌های اضافی دریافت کند.

متخصص قلب اطفال با دریافت تصاویر تفسیر دقیقی را از نواقص قلبی ارائه می‌کند، از جمله اینکه آیا این نقص قبل از تولد روی جنین تأثیر دارد یا خیر؟ یا اینکه نیاز به انتقال فوری پس از تولد خواهد داشت و باید جراحی قلب صورت بگیرد؟ در همه موارد برای انجام اکوکاردیوگرام جنین باید اقدام کنید تا اطلاعات بیشتری برای زایمان به دست آورید.

متخصص قلب اطفال ممکن است برای جلوگیری از هرگونه پیشامدی این تست را در چند مرحله انجام دهد. برخی از نواقص قلبی ممکن است به طور چشمگیری خطر مشکلات ژنتیکی مانند سندروم دان و سندروم دی جورج را افزایش دهند. از طرفی توبروس اسکلروزیس و تومورهای خوش‌خیم در قلب پیامدهای زیادی برای رشد غیر طبیعی مغز دارند. اکوی قلب جنین برای مادرانی که در سونوگرافی غربالگری، نتایج مشکوکی داشته‌اند بسیار اهمیت دارد.

خلاصه مطالب

اکوی قلب جنین برای چه کسانی است؟ این تست برای مادران بارداری که سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته‌اند تجویز می‌شود. در مواردی که مادر مبتلا به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت لوپوس است نیز انجام این آزمایش بسیار ضرورت دارد.

با توجه به اینکه نواقص قلبی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ژنتیکی مانند سندروم دان و تومورهای خوش‌خم قلب شود، از این رو بهتر است این آزمایش را در سریع‌ترین زمان ممکن در هفته هجدهم بارداری انجام دهید. برای انجام این تست حساس می‌توانید مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، ارائه‌دهنده خدمات مربوط به اکوی قلب جنین مراجعه کنید. در این مرکز تشخیصی اکوگرافی قلب با دستگاه‌های پیشرفته و تحت نظر پزشکان متخصص انجام می‌شود و می‌توانید دقیق‌ترین تفسیر و نتیجه را دریافت نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: